کد مطلب:129425 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:108

مراقبت از راه ها
شیخ مفید گوید: «عبیدالله پس از شنیدن خبر آمدن حسین (ع) از مكّه به كوفه، حصین بن نمیر، سالار نگهبانان را فرستاد تا در قادسیه فرود آمد. او میان قادسیه تا خفّان و میان قادسیه تا قطقطانه را تحت كنترل در آورد و سازماندهی كرد و به مردم گفت كه حسین (ع) آهنگ عراق دارد.» [1] .

«عبیدالله زیاد فرمان داد و میان واقصه تا راه شام تا راه بصره زیر نظر گرفته شد؛ و به هیچ كس اجازه ورود و خروج داده نمی شد!» [2] .

دینوری می گوید: سپس ابن زیاد حصین بن نمیر را كه سالار نگهبانانش بود در رأس چهار هزار سوار از اهل كوفه گسیل داشت! و به او فرمان داد كه در قادسیه تا قطقطانه اردو زند؛ و از رفتن افراد از ناحیه كوفه به سوی حجاز جلوگیری كند. مگر آن كه حاجی یا عمره گزار باشد و به گرایش به حسین (ع) متهم نباشد!» [3] .

در انساب الاشراف آمده است: «تا آن كه در قادسیه فرود آمد و سپاه را میان آنجا و خفّان در میان آنجا و قطقطانه تا لعلع سازماندهی كرد و منظم ساخت.» [4] .



[1] الارشاد، ص 202، قادسيه: جايي است ميان كوفه و عذيب (در استان ديوانيه) خفّان: جايي است بالاي كوفه نزديك قادسيه، قطقطانه: جايي است بالاي قادسيه در راه كسي كه از كوفه قصد شام را دارد. واقصه: منزلگاهي است در راه مكّه پس از قرعاد به سوي مكّه؛ و بدان واقصة الحزون گفته مي شود و در منزل پايين تر

از زباله است. از آن روبدان واقصة الحزون گفته اند كه حزون (زمين هاي بلند) از هرسو آن را احاطه كرده است.

[2] الارشاد، ص 204.

[3] الاخبار الطوال، ص 243.

[4] انساب الاشراف، ج 3، ص 377- 378، در آنجا آمده است: «حصين بن تميم». لعلع: كوهي است بالاي كوفه و گفته شده است: منزلي است ميان بصره و كوفه.